Lathund för lokalÀgare

Senast uppdaterad: 2012-06-23
Äger du en lokal du hyr ut till olika evenemang, kanske en teater eller en biograf?

DĂ„ har du kanske kontaktats av “journalist” som baktalat en förelĂ€sare eller arrangör?

Det hela skedde via retoriska frÄgor som handlade mer om att försöka avstyra evenemang Àn faktakoll av artikel eller inslag?

Även om kontakten inte var öppet fientlig hade du Ă€ndĂ„ en obehaglig kĂ€nsla nĂ€r det hela var över?

Om du kĂ€nner igen dig i beskrivningen ovan Ă€r risken att du blivit offer för “uppvaktning”[1] – en taktik som i Sverige anvĂ€nds av politiska extremistkrafter pĂ„ framförallt vĂ€nsterkanten.[2]

Om nÄgon av nedanstÄende tvÄ punkter ocksÄ stÀmmer Àr det sÄ gott som bekrÀftat att detta Àr vad som skett:

  1. Anklagelserna handlade om “antisemitism” eller möjligen “rasism” eller “hets mot folkgrupp”.
  2. “Journalisten” sade sig komma frĂ„n en tidsskrift som kallar sig för EXPO[3] eller möjligen nĂ„got som heter Svenska Kommitten mot Antisemitism (SKMA)[1]

 

“Brott mot medborgerlig frihet”

Vad individer som Ă€gnar sig Ă„t “uppvaktning” önskar blanda in dig som lokalĂ€gare i kan vara inget mindre Ă€n brott mot medborgerlig frihet[4] – vilket renderar upp till sex Ă„rs fĂ€ngelse och som frĂ„n och med den 1:a december i Ă„r (2010) ger Ă„klagare och polis extraordinĂ€ra möjligheter att genomföra bl a hemlig tele- och tv-övervakning av dig.[5]

Faktum Ă€r att bara genom att utpeka andra som klandervĂ€rda gör sig den som “uppvaktar” dig skyldig till “förtal”[6].

Om syftet Ă€r att avstyra evenemang (vilket det Ă€r vid “uppvaktning”) riskerar brottsrubriceringen att bli “grovt förtal”.

Det viktiga för lokalÀgare att förstÄ Àr att rÀttigheten att inneha och fritt förmedla information och Äsikter Àr skyddad i lag i Sverige.

SÄ Àr rÀttigheten att leva ett liv i frihet frÄn rÀdsla att brÀnnmÀrkas som förkastlig.

 

Vad göra?

Som Ă€gare eller uthyrningsansvarig Ă€r det en god idĂ© att pĂ„ tidigt stadium klargöra för de som “uppvaktar” att du inte Ă€r intresserad av att dras in i lagbrott eller övergrepp mot andra mĂ€nniskors yttrandefrihet – om du nu inte Ă€r detta.

Det enklaste Àr att du bara förklarar ditt ointresse och lÀgger pÄ luren (eller gÄr ivÀg eller stÀnger dörren: vilket som nu Àr tillÀmpligt).

Men du kan göra mer.

“Uppvaktning” utförd under pĂ„stĂ„dd journalistik Ă€r nĂ€mligen alltid ett brott mot bl a Svenska Journalistförbundets (SJF) yrkestiska regler.[9]

Om den som “uppvaktar” identiferar sig som “journalist” kan man dĂ€rför stĂ€lla frĂ„gan:

  1. Är du medlem i Svenska Journalistförbundet?

PĂ„ SJF upplever man extrempolitiska pĂ„tryckningar av det hĂ€r slaget som nĂ„got “helt snurrigt” som gĂ„r emot “förbundets syn pĂ„ öppenhet, dialog och yttrandefrihet”. Man Ă€r ocksĂ„ starkt tveksam till att nĂ„gon av deras medlemmar verkligen skulle Ă€gna sig Ă„t nĂ„got sĂ„dant och uppmanar dĂ€rför drabbade lokalĂ€gare att anmĂ€la dessa “journalister” till SJF.[13]

Om “uppvaktaren” erkĂ€nner att denne Ă€r medlem i SJF – eller du Ă€ndĂ„ tror det – Ă€r det bara att emaila SJF och berĂ€tta om det yrkesetiska övertrampet:

  1. Emaila: SJF YEN/Justus Bennet (jb@sjf.se).

Innan emailat gĂ„r ivĂ€g kan du naturligvtis stĂ€lla den hĂ€r frĂ„gan till “uppvaktaren”:

  1. Är du medveten om att du bryter mot SJF:s yrkesetiska regler nĂ€r du kontaktar mig pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet?

Om “uppvaktaren” inte Ă€r medlem i SJF kan man naturligtvis börja undra hur mycket journalist “journalisten” i sjĂ€lva verket Ă€r – och stĂ€lla den hĂ€r frĂ„gan:

  1. Vart nÄgonstans gick du din (journalistiska) utbildning? Mellan vilka Är?

Oaktat frĂ„gorna ovan Ă€r det alltid en bra idĂ© att frĂ„ga om namn och nummer till ansvarige utgivare eller chef pĂ„ den redaktion “uppvaktaren” sĂ€ger sig komma frĂ„n.

För fall av att “uppvaktaren” inte respekterar dina Ă„sikter om yttrandefrihet och eskalerar “uppvaktningen” och kanske publicerar otrevliga artiklar (i ofta obskyra tidskrifter) finns nedanstĂ„ende instanser med uppdraget att skydda enskilda och försĂ€kra att tidningar, radio och TV, följer de lagar, förordningar och etiska spelregler som gĂ€ller i öppna demokratier:

  1. AllmÀnhetens pressombudsman
  2. GranskningsnÀmnden för TV och Radio

Det finns ocksÄ fördelar med att den myndighet som har hand om skyddet av bl a yttrandefriheten kÀnner till omfattningen av den hÀr typen av övergrepp mot den demokratiska Äsiktsbildning i Sverige:[4]

sÀkerhetspolisen (dygnet runt)
010-568 70 00

Som chefsanalytiker pĂ„ författningsskyddsenheten förklarar: “SĂ€kerhetspolisen motverkar brott frĂ„n den autonoma miljön som syftar till att exempelvis förhindra politiska möten bĂ„de genom att bekĂ€mpa brotten och sĂ€kerstĂ€lla att skyddsĂ„tgĂ€rder vidtas nĂ€r hot har identifierats.” Konkret handlar det bl a om “underrĂ€ttelseverksamhet mot brottsaktiva individer” och “att platsbevakning sĂ€tts in mot hotade möten”[14]

 

Problemets omfattning

Anekdotisk data indikerar att det kan handla om tvĂ„-siffrigt antal med förelĂ€sningar som varje Ă„r stoppas genom den typ av brott mot pressetiska regler och lagar “uppvaktning” utgör.

Prognosen Ă€r att “uppvaktningar” i framtiden riskerar att öka.

TvĂ„ av huvudskĂ€len för detta Ă€r den kraftigt expanderad definition av det vĂ€l anvĂ€nda propagandabegreppet “antisemitism” de extremistkrafter som “uppvaktar” i dag anvĂ€nder sig av, samt att dessa krafter sedan en tid tagit sig rĂ€tten att uttolka vad andra “egentligen menar” nĂ€r de uttrycker Ă„sikter.

Antisemitism betyder, eller betydde i alla fall tidigare, hat mot judar pĂ„ grund av att de tillhör en förment judiska ras eller judiskt folk. Verkligheten Ă€r att det Ă€r lika meningsfullt att tala om en “judisk ras” och ett “judiskt folk” som det Ă€r att tala om en “kristen ras” eller ett “kristet folk.” Det vill sĂ€ga meningslöst. Att vara jude Ă€r nĂ€mligen det samma som att vara kristen eller muslim – man bekĂ€nner sig till en religion. De flesta judar Ă€r etniska europeer och saknar genetiska kopplingar till mellanöstern.[10]

För att i dag öppet, eller bak lyckta dörrar, kallas för “antisemit” behöver man inte lĂ€ngre stĂ€lla faktafrĂ„gor runt Förintelsen eller vara kritisk inför aspekter av den israeliska regeringens politik (eller dess statsbĂ€rande politiska ideologi Zionismen).

I dag stĂ€mplar extremistkrafterna bakom “uppvaktning” sĂ„ gott som allt som innebĂ€r analys, ifrĂ„gasĂ€ttande eller kritik av rĂ„dande maktstrukturer för antisemitism.

 

Fyra övergrepp

VÄren/sommaren 2010 kontaktade Jonathan Leman riksorganisationen Folkets Hus och Parker och förtalade den irlÀndske förelÀsaren Michael Tsarion liksom dennes svenske arrangör.

Föredragsserien det handlade om bar titeln (i svensk översĂ€ttning): “Manipulationens tidsĂ„lder – Förtrollningar, magi och mĂ€nsklighetens uppvaknande.”

Vid “uppvaktningen” presenterade sig Leman som “journalist” frĂ„n EXPO.

Senare utförd kontroll har bekrÀftat följande:

  1. Leman arbetar inte bara för den relativt okĂ€nda tidskriften EXPO – utan Ă€r ocksĂ„ medlem i den zionistiska frontorganisationen SKMA
  2. Enligt stadgarna Ă€gnar sig inte EXPO Ă„t “uppvaktning” – det gör dĂ€remot SKMA[11]
  3. PĂ„ EXPO:s hemsida presenterar sig Leman inte som “journalist” utan utbildare.
  4. Enligt uppgift Ă€r Lemans utbildning som gymnasielĂ€rare – inte journalist

Gick Leman EXPO:s eller SKMA:s Àrenden nÀr han initierade kontakten med den landsomfattande lokaluthyraren och förtalade andra?

FrÄgan har stÀllts till EXPO:s ansvarige utgivare (Robert Aschberg) vid ett flertal tillfÀllen, utan att svar erhÄllits.

Hösten 2009 stÀmplades en hel generation svenskar som antisemiter av bl a TV4:s Peter Lindgren.

SkÀlet till det kollektiva fördömandet syntes vara oförklarlig oro inom TV4:s ledning för den till synes lika djupa som utbredde misstron bland unga svenskar rörande den amerikanska regeringens inblandning i 9/11.

De svenska siffrorna (1 av 5 under 30 Är misstror den offentliga 9/11 versionen) speglar nivÄn för hela planeten.

VÄren 2009 anklagades den amerikanske religionshistorikern David Ray Griffin av en svensk zionistagent vid namn Torbjörn Elensky för att vara antisemit.

Det skedde innan professor Griffin skulle förelÀsa pÄ ABF i Stockholm om den amerikanska regeringens inblandning i 9/11 och dess krig i Irak och Afghanistan. Anklagelsen spreds via SVT:s försorg över hela landet.

Tre veckor innan folkomröstningen om Euron, september 2003, stoppades författaren och förelĂ€saren JĂŒri Lina frĂ„n att tala om “EU:s dolda maktstrukturer”.

Det skedde i en kampanj dirigerad frÄn EXPO i vilken Daniel Olsson spelade en nyckelroll.

Anklagelsen som framfördes var att JĂŒri Lina Ă€gnade sig Ă„t “halsbrytande konspirationsteorier och antisemitism.”

PĂ„tryckningarna mot arrangör och lokalĂ€gare var “enorma”[7] och inkluderade inte bara “uppvaktning” utan ocksĂ„ ett antal starkt negativt vinklade artiklar. NĂ€r inte heller detta resulterade i att evenemanget stoppades sĂ„ hotades detta direkt fysiskt – varpĂ„ det hela stĂ€lldes in p g a sĂ€kerhetskĂ€l.

HÀndelsen polisanmÀldes.[12]

 

 

 

 


1. Begreppet ingĂ„r bl a i urkund och stadgar för föreningen Svenska Kommitten mot Antisemtism, som skapades 1984 utifrĂ„n den zionistiska frimurarordern B’nai-B’riths propagandaverksamhet. Skapandet skedde under översyn och nĂ€rvaro av tidigare israelisk statstjĂ€nsteman.
2. jmf VĂ„ldsam politisk extremism – Antidemokratiska grupperingar pĂ„ yttersta höger- och vĂ€nsterkanten (2009:15)
3. Expo anges ofta som hemvist av mĂ„nga “uppvaktare”. Trots försök att förbĂ€ttra sin image vidhĂ„ller och försvarar stiftelsen Expo sina kopplingar till, och samarbete med, den vĂ„ldssamma politiska extremvĂ€nstern – den s k “autonoma” rörelsen (av sĂ€kerhetspolisen bedömd som ett hot mot det svenska statsskicket). Expo Ă€gnar sig sedan grundlĂ€ggandet Ă„t kartlĂ€ggning av och spionage emot meningsmotstĂ„ndare i Sverige – en verksamhet stiftelsen inte anmĂ€lt till datainspektionen.
4. BrB 18:5, TF 4:12, YGL 7:1.
5. SFS 2008:854, SFS 2007:979.
6. BrB 5:1.
7. Citat taget frÄn kvinnlig lokalÀgare i polisanmÀlan (jmf not 12 nedan).
8. Skriftlig bekrÀftelse 2010-07-12 frÄn Rabbi pÄ Jews against Zionism
9. BekrÀftat bl a gnm tfn samtal med företrÀdare för YEN pÄ SJF 2010-08-11.
10. jmf. “The Invention of the Jewish People”, Shlomo Sand (2008/2009).
11. jmf. infopack EXPO och infopack SKMA.
12. Knr 1400-153 565-03
13. Tfn samtal 2010-08-09 med repr för SJF YEN
14. AD 159-8762-10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

statcounter